2018. január 1., hétfő

Lopjunk, ne alkossunk /matracgyártás Magyarországon....



Vajon lopjunk vagy keményen dolgozzunk, gondolkodjunk?

Érdekes írás jelent meg az http://alvaskultura.blogspot.hu/ Pálinkás László tollából amit most én is ellopok. Mentségemre talán annyit, hogy egyeztettem vele a másik a cikk végén szeretnék hozzáfűzni egy-két érdekességet. A cikk tartartalmával maximálisan egyetértek minden szavával azonosulni tudok. Akit érdekel olvassa el a kiegészítést is, nagyon tanulságos..



Márkák fényévekre...

Megint csak nem szeretnék senkit megbántani, de nem tudok elmenni a hazai matracgyártás impotenciája, a kreativitás teljes hiánya és a hazai matracgyártás ebből adódó okszerű hanyatlása mellett szótlanul. Nem szidni, nem kritizálni, nem kioktatni szeretném a magyar matrac gyártás képességeit, állapotát, sokkal inkább a jelenséget szeretném bemutatni, ami azt hiszem az egész magyarországi vállalkozáskultúra -tisztelet a kivételnek- lenyomata is lehetne. Kitaláltuk, megvalósítottuk, hogy mi az a titkos vállalkozástan-béli recept, aminek módszeres és kitartó használatával, fáradságos és sokévi munkával könnyedén elérhetjük, hogy hogyan NE jussunk egyről a kettőre. Szóval matrac gyártókról lesz szó, matrac gyártásról, innovációkról, piaci prostitúcióról és szánalmas vergődésről egy sodró folyóban...




Csak úszni az árral....
Magyar és külföldi matrac gyártók, a magyarországi matrac márkák, matrac típusok, a felhasznált alapanyagok és egészében a magyarországi és nemzetközi matracgyártás egy kicsi -inkább nagyon, nagyon, nagyon jelentős- eltérést mutatnak. Míg a magyar matrac gyártók, matrac márkák inkább a könnyen eladható, olcsó matrac alapanyagokat részesítik előnyben, feltételezve, hogy a magyar fogyasztó csóró és önmagára igénytelen és még a fáradságot sem véve arra, hogy megpróbálja ennek az ellenkezőjét elhinni vagy elképzelni; addig a szomszédos, fejlettebb országokban az elmúlt 20 évben olyan fejlesztések, olyan innovációk jöttek létre, amik valóban irigylésre méltóak. Természetes, hogy a fizetőképes kereslet nagyban meghatározza egy ország fejlesztéseit, beruházásait és innovációs készségeit.




Valóban üresek a zsebek?

A nagy forrást igénylő és sokszor évekig tartó matrac alapanyag-fejlesztést valóban csak a gazdag országok engedhetik meg maguknak, így nem csoda, hogy a Tempur egyedülálló memoryfoam alapanyaga dán, az Aerial és Aerial Senso alapanyagok kifejlesztője német és a speciálisan könnyű és légáteresztő EvoPore Curem memory foam megalkotója svájci, a különleges Viscogel pedig amerikai. Kicsiny országunk tehát a matrac gyártás területén sem jeleskedik, a magyarországi matrac gyártók még mindig kizárólag a jól ismert és hagyományos alapanyagokból dolgoznak: bonell rugó, zsákrugó, különböző habok, memoryfoam, latex és kókusz. Azt már tényleg csak a margó szélén merném megjegyezni (ha lenne margó), hogy ezek az alapanyagok szinte kivétel nélkül nem magyar termékek: a habok osztrák, angol és holland tulajdonú habgyártó üzemek, a latex általában belga vagy szlovák, a kókusz valahonnan a messzi francból jön, rugógyártásunk meg évtizedek óta nincsen) A nemzetközi matracgyártás sajnos semmilyen téren nem hasonlítható össze a magyar matrac gyártás színvonalával és hiába is szeretné akár a forgalmazó, akár az öntudatos Vásárló egy kicsit támogatni a magyar ipart, tolni egy kicsit a magyar matracgyártók szekerét, venni a nagy szellemi tőkével magyar kezek által készült jobbnál jobb matracokat; ha egy kicsit különlegesebb, kicsit fejlettebb, kicsit exkluzívabb termékre vágyik az ember, akkor szinte megkerülhetetlen, hogy külföldi matrac gyártók termékeihez nyúljunk. A magyar matrac gyártók több évtizedes elmaradását természetesen nehéz lenne behozni, hiányzik a fizetőképes kereslet, hiányzik az innovációs kedv és hiányzik a megfelelő kereskedelmi árrés is, aminek egy részét majd megint matrac fejlesztésre, újabb és újabb matrac alapanyagok kísérletezésére fordíthatnánk. Tehát igénytelenedünk tovább, püföljük a kókusz-latex, kókusz-hideghab matracokat, amíg a két évtizedes kókuszrostos agymosás teljesen el nem tűnik a fejekből.


Körbe-körbe...

A magyar matrac gyártók másik nagy hátránya a motiváltság hiánya. Egy matrac kultúrában annyira nem jártas ország ingerszegény környezetében szinte alig jön vásárlói igény új matracok, új megoldások vonatkozásában, de még ha jönne is ember nincs, aki meghallgatná vagy felismerné, mert az ízekre szedett és a végtelenségig lesoványodott magyar matrac-tápláléklánc a mindennapi túlélésért küzd: az eladó a jutalékért, mindegy hogy mit, csak forgalom legyen, inkább vigyen valami olcsó vackot, mert az is forgalom, csak ne a konkurens üzleteket gazdagítsa (az, hogy jó lesz-e majd vagy se, azt most ne is boncoljuk); a boltosok, hogy ne legyen megint egy veszteséges vagy +nullás hónap, mindegy hogy mit, csak vegyenek, fizessenek és vigyék; a gyártók területi képviselői meg lapulnak, mint sz*r a fűben, örülnek, hogy termékeikkel (legalább néhány matraccal) bent vannak az adott üzletben; a gyártó meg.... -ő meg csak gyártja, amit megrendelnek -legalább van megrendelés, nem áll teljesen az üzem és még nem kellett mindenkit kirugdosni. Így a kicsit fásult magyarországi matrac gyártók az érkező új ingerek hiányában a régi, százszor lejátszott lemezt porolgatják évek óta, kicsit karcos, kicsit recseg, de azért még forog és jön belőle valami hang, ami a 2000-es évek boldog emlékeit idézi fel újra. Szóval magyar matrac gyártás ide, magyarországi matracgyártás oda a magyarországi matrac gyártók évtizedek óta szépen úsznak az árral, orruk éppen kilóg a vízből és az egyetlen cél, hogy elérjék a partot.



Mennyivel jobb így...!?
Az innováció pedig nem mindig pénz kérdés, rengeteg matracipari fejlesztés inkább csak know-how, hozzáértés, ötlet kérdése. Az ilyen jellegű matrac gyártók -amennyiben találunk ilyet Magyarországon- majd igyekeznek termékeiket valamelyik Nyugat-európai piacon Euróra váltani és az így kalkulált borsos fogyasztói ár -kicsit nyugatabbra azért sokkal vadabbul szorozgat ám mindenki, na meg szállítási költség, meg a kölni kiállítás pénzét is be kell hozni valahol- majd amagyar matrac piacon már nem lesz sem versenyképes, sem piacképes, sem pedig életképes.Viszont van egy új, a hazai piacon életképtelen termékünk, ami lássuk be: ugyan jobb, mint a semmi, csak hát szegény derékfájós magyar Vásárlóval meg mi lesz? Ez majd kizárólag a gyártónak lesz jó, mivel az így szerzett euró-gombok (itt elismerésem, mert valóban megérdemelten) majd az ő zsebét fogják kilyuggatni -és ez így is van rendjén. Na de mi lesz velünk? Jönnek továbbra is a régi csontok, a leharapott, zsírba fagyott hideg virslik és a kibelezett kakaóscsigák?




A csont soha nem fogy el...

A másik magyar matracgyártók által szívesen használt recept, hogy: ami ki van találva, azt már nem kell már kitalálni. Magyarul a magyar matrac gyártók nézegetik a külföldi oldalakat (és hazait is, mert azért egy-két jó dolog itthon is születik, de erről majd egy kicsit később beszélünk még), nézegetik a legújabb matrac maggeometriákat és kicsit butított formában, kicsit butított alapanyagokból, kicsit alacsonyabb magmagassággal (meg még egy-két olcsósító módosítással) kicsit olcsóbb matrachuzattal egy elegáns kardvágással magyarosítják azt és, mint önálló fejlesztés, mint saját matrac gyártás, mint magyar innováció megpróbálják apró Forintra váltani azt. A magyar matrac gyártás éber, ügyes és általános etikát nem ismerő jelenség. Olyannyira, hogy egy-egy termék így aztán felbukkan más gyártók kínálatában is -természetesen, mint "legújabb fejlesztés- és majd ugyanezt a matracot másik két-három gyártó is beteszi választékába más-más neveken, de ismét az újdonság erejével, üvöltő piros betűs címkével, hogy: "A legújabb fejlesztésű...". Kicsit olyan ez, mint ha a szomszéd használt alsóneműjét vennénk fel az első randevúra, ahol aztán lehet, hogy nem is derül ki, ha meg igen, az sem annyira számít, mert mennyi szabad nő/férfi szaladgál még az utcákon, egy balek csak akad majd, aki így is szereti.




Hogy több folt ne essék...
Szóval elloptuk, lebutítottuk, jóárasítottuk meg minden. A plagizált matrac, a magyar szellemi termék csúcsa, kreativitásunk Oscar-szobra tehát gyártásra kész. Vegyünk egy plasztikus példát, tapasztalatom, hogy példákon keresztül sokkal könnyebb megérteni a dolgokat.

Az itt szereplő nevek kitalált nevek. A valósággal történő bármiféle egyezőség csak a véletlen műve. Vagy nem. Vagy igen. Szereposztás:

A termék: RelaXx Signum (matrac)

A fejlesztő: Pálinkás László

A RelaXx védjegy tulajdonosa: Pálinkás lászló

Duplikáló: Biotextima Kft

Az új név: Relax

Az új termék: ugyanaz

Az új márka: Cloud Bedding System




Színház a világ...


Félre téve a teátrális megjelenést, in medias res -csapjunk bele a történetbe. Fejlesztettem annak idején egy matraccsaládot. Csak emlékeztetőül: a RelaXx márkanév védjegyoltalom alatt álló védett márkanév. Tehát RelaXx márkanéven jelentek meg a Signum és SenZone Memory termékek. Kivételes és egyszerű újításokkal, hihetetlen variációs lehetőségekkel, tökéletes és személyre szabható ergonómiával, akár négy komfort egy matracban, Tencel huzat, stb; tehát akkor mindent tudott, amit egy normál habmatracból ki lehetett hozni. Ja, és normális áron mindezt. Eltelt ca. négy év. Mindkét termék sikeres lett, többezer honfitársunknak ad a mai napig megbízható, elérhető árfekvésű megoldást. Egyszer csak kapok egy DM levelet a Biotextima -valószínűen kivételes képességekkel megáldott, kifogástalan piaci ismerettel rendelkező és jól felkészült- üzletkötőjétől, hogy megjelent a legújabb, szenzáció, atrakció meg minden matrac családjuk. Nézem a prosit: szép. Nézem a termékek neveit: RelaX. Nézem a terméket: 100% Signum (de úgy, hogy egy vonal nem került arréb!!!) Nem szóltam semmit. Aztán nem hívott, nem írt, nem jött. Lehet, hogy valaki felvilágosította. Pedig igérte, hogy már nyomdában van a prospektus és a hét elején jön vele. Kár. Hideg téli estéken majd jó lesz fűteni.




Hátha valaki nem ismeri...

Próbáljunk meg etikailag átlépni azon, hogy egy általam fejlesztett, kitalált és felépített matracot egy Biotextima egyszerűen csak lenyúl. Próbáljunk meg átlépni ezen. Amin viszont nem lehet majd átlépni és nem kevés dologról van szó:

Áru hamis megjelölése


(RelaXx Signum forma, maggeometria):

Btk. 296. § Aki árut – a versenytárs hozzájárulása nélkül – olyan jellegzetes külsővel, csomagolással, megjelöléssel vagy elnevezéssel állít elő, amelyről a versenytárs, illetőleg annak jellegzetes tulajdonsággal rendelkező áruja ismerhető fel, vagy ilyen árut forgalomba hozatal céljából megszerez, tart, illetőleg forgalomba hoz, bűntettet követ el, és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. „Az elkövetés tárgyát képező áru olyan jellegzetes külsővel, csomagolással, megjelöléssel vagy elnevezéssel bír, amelyről a versenytárs, illetőleg annak jellegzetes tulajdonsággal rendelkező áruja ismerhető fel.”


Az esetek többségében az utánzott megjelölések egyben védjegyoltalom alatt is állnak, ez azonban nem feltétele a bűncselekmény megvalósulásának. A hangsúly azon van, hogy a jellegzetes megjelölést, elnevezést egy meghatározott vállalkozáshoz kössék a fogyasztók; a formális iparjogvédelmi oltalom léte tehát irreleváns.



Jellegbitorlás


(RelaXx Signum forma, maggeometria):

A jellegbitorlási ügyekben kialakult gyakorlat szerint az összetéveszthetőség megállapítása nem szakkérdés: „a bírói gyakorlat szerint az általános fogyasztói szokások szintjén az összetéveszthetőség megítélése nem minősül olyan szakkérdésnek, melyhez szakértő igénybevétele lenne szükséges.”

Védjegybitorlás 1.
A RelaXx védett márkanév és az én -illetve a Sleep Care Kft- tulajdonom. A Vt. 27. § (1) bekezdése szerint "Védjegybitorlást követ el, aki a 12. §-ban foglalt rendelkezések megsértésével a védjegyet jogosulatlanul használja.

Védjegybitorlás2.

A több ponton is igazolhatóan plagizált matracok egy Cloud Bedding System márkára keresztelt termékcsalád részei lettek. Ez kreatívnak tűnik, csak egy a bibi. A Cloud szó szintén védjegyoltalom alatt áll, méghozzá a nagy Tempur védjegyoltalma.




Macika...

Szóval nem értem. Egy részről persze meg lehet próbálni a macskát (RelaXx) arráb rúgni, na de törött lábbal belerúgni egy 350kg-os grizzly medvébe...? A Signum matrac nem egy agysebészet kategória, nem egy perpetum mobile, vagy valami csoda ingyen-energia. Ez csak egy jól átgondolt matrac. Megér egy Signum matrac ekkora hercehurcát, mint ami majd most jön? Megér annyit ez az egész, hogy valakinek nem kellett odaülnie egy A4-es papír fölé egy pohár viszkivel és egy pár órát rajzolgatnia.




Risooto. Nem agysebészet. Rizs és zöldség...
Nem tudom mihez hasonlítani. Próbáljuk meg a rizotto-hoz hasonlítani a történetet és legyen a szakács neve mondjuk: Lopitex Tamás. Nem az a feladata, hogy űrsiklót tervezzen, mert ő csak egy szakács ebben a példában. Csak egy egyszerű rizottót kellene főznie. Van olyan szakács, aki ezt csukott szemmel megcsinálja, álmából, féllábon. Lopitex Tamás azt hiszem nem tud rizottót főzni. Van aki ilyenkor megnézi a szakácskönyvetés nekiugrik. Van aki meg átsétál a szomszéd étterembe és ellopja a hűtőből a kész rizottót -és még a kasszába is belenyúl egy kicsit, beleiszik a bontott üveg vörösborba és a maradékot szétlocsolja a hófehér damaszt abroszokon...

Az elején hazudtam. Hazudtam, amikor azt írtam, hogy nem szeretnék megbántani senkit.
Elnézést érte.

Üdvözlettel:
Pálinkás László

Laci csak a Signum matracokat emelte ki azonban a cikk kiegészítéseként szeretném folytatni a nagyrabecsült Bio-textima piacszerzésének elképesztő gátlástalan és gerinctelen módszereit.

Most egy DM levélből szeretnék szó szerint idézni, melyet gyakorlatilag az ország összes bútorkereskedője megkapott:

" Tisztelt Hölgyem / Uram !


Szeretnék a figyelmébe ajánlani egy új matraccsaládot, amely teljesen új a magyar piacon.



A Cloud Bedding matracok forgalmazásához keresünk partnereket.


A mellékletben küldöm az árlistát is amelyben egy bevezető ár is található, az említett ár 2013.05.31-ig megrendelt matracokra érvényes.


Amennyiben felkeltettem bárkinek is az érdeklődését az új matrac kollekció iránt akkor várom megtisztelő érdeklődését."


A vadonatúj termékcsalád egyik eleme a RelaxX Signum matrac amiről Laci ír ami az Ő fejlesztése. Tudom ott voltam a születésénél és a hosszú próbák és tesztelés alatt. A Signum egy kiváló matrac nagyon sok pozitív vásárlói visszajelzéssel és sok év fejlesztéssel. A Bio /XXXX/ -textima matraca és a több mint öt éve kifejlesztett Relaxx Signum közötti különbség a következő:





                                                      Az eredeti RelaxX Signum Hard matrac







                                               A Bio-textima vadonatúj most bemutott matraca

Vajon mi a különbség a két matrac között? Semmi...............................

Ezen felül azért még van más is. A katalógus HR MAX matraca megfelel a már hét éve általunk gyártott és forgalmazott Classic Hard matracnak, bárki rákereshet a neten számtalant talál belőle, habár ez az egyetlen termék amin történt átalakítás, habár nem túl nagy fantáziával a Signum vágása került rá.


A következő termék ami hihetetlen újdonság az Exclusive Vario avagy (XXXX) néven: Energy. Ez a matrac még a Retz bútoráruháznak lett kifejlesztve és 2008 óta értékesítve, ráadásul évek óta a Gigamatrac és a Swissdream szortimentjében megtalálható





                                                             Exclusive Vario matrac öt éve









                                                             Bio-textima Energy matrac ma



A különbség (xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx) láthatóan szerintem nem sok....de még itt mindig nem érünk a végére. A következő a Relax Air matrac, mint vadonatúj termék.





                                         A vadonatúj Relax matrac a Lopi-textima kínálatában

Erről a matracról annyit érdemes tudni, hogy 2004-ben még a Billerbeck néhai igazgatójával, idősebb Kincs Zoltánnal terveztük egy esős délután. Az elmúlt évtized egyik legsikeresebb matraca volt, habár akkor nem tudtuk sajnos, hogy az évek múltával egyre több garanciális probléma jelentkezik a matraccal. Sajnos a konstrukciója hibás, ezért 2008 környékén áttervezés nélkül kivontuk a forgalomból. A Bio textima pedig fogta, leporolta és a nyilvánvalóan hibás terméket, bármilyen tesztelés nélkül vadonatújként elkezdte értékesíteni a gyanútlan vásárlók számára.

A sort folytathatnám de nincs értelme. Egy átgondolatlan nyilvánvalóan az utolsó tervig vélemeényem szerint  rendkívül hasonló termékeket akart a piacra bevezetni.(xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx). Elkeserítő (xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx)Szomorú az, hogy Magyarország egyik legnagyobb matracgyártója teljes egészében lemásol egy konkurens cég termékválasztékát ami már évek óta sikeresen működik, bizonyított és azt vadonat újként megpróbálja értékesíteni. (xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx)

Természetesen fejlesztünk és tesztelünk tovább. Az utunk világos és számtalan újdonsággal jelenünk meg a közeljövőben, köztük olyanokkal melyek a világon egyedülállóak, a tesztelések folyamatosan zajlanak. Természetesen mi nem engedjük meg magunknak, hogy kidobott és leporolt termékeket értékesítsünk vásárlóinknak, és olyanokat melyeket nem teszteltünk alaposan. Azt gondolom, hogy Pálinkás Laci ilyen szakmai háttérrel soha nem teheti és nem teszi meg.

Elképzelhető, hogy le fogják másolni ezt tudjuk. Sok fejlesztésünk köszön vissza nagy nemzetközi cégeknél akikkel kapcsolatban állunk. Mivel tisztában vagyunk korlátainkkal ez kevésbé zavar mint az, hogy egy magyar önmagára büszke cég (xxxxxxxxxxxx)  mindent és egyszer csak szakmai szimpóziuot tart belőle.

Szeretném hinni, hogy van tartás még ebben az országban és az általában elképesztő gátlástalan hazug és primitív cselekedet nem általános.


Dóczi Péter

















1 megjegyzés:

  1. nem semmi cikk! szép szakma ez , de itt is vannak "nehézségek"

    VálaszTörlés

Különböző kultúrák, különböző alvási szokások

Mennyit és milyen ágyban aludjunk? Délutáni szunyókálás? Milyen rituálé válik be alvás előtt? Együtt aludjunk a gyermekkel vagy sem? És egy...